pexels-snapwire-37724

تهدید بانک های سنتی توسط فین‌تک

در پی فجایع اقتصادی دهه های گذشته و علاوه بر آن ها ظهور حوزه فین‌تک، بانک های سنتی همچنان توانسته اند نقش تعیین کننده خود را در اقتصاد جهانی حفظ کنند ولی بر کسی پوشیده نیست که بانک های سنتی توسط فین‌تک تهدید میشوند. طبق آماری که از سایت Finder.com استخراج شده است، ۵۱ درصد جمعیتی که مورد سوال واقع شده اند، تعامل شخصی با بانک ها را به اکانت های آنلاین ترجیح میدهند و به همین دلیل انتخاب کرده اند که با بانک های سنتی فعلی خود بمانند.

از طرف دیگر، فین‌تک و اپلیکیشن های بانکداری جدید، در حال افزایش سهم بازار خود هستند و دارند به سرعت تبدیل به انتخاب اول افراد برای مدیریت مالی میشوند، این مساله تنها برای نسل جدید صدق نمیکند بلکه بسیاری از مشتریان فعلی بانک های سنتی نیز که به هر دلیلی با این بانک ها به مشکل خورده اند اقبال بیشتری به این پدیده نه چندان نوظهور نشان میدهند. بانک ها امروزه به طور مداوم در حال روبرو شدن با چالش های جدید به علت های مختلف شامل افزایش توقع مشتریان، نرخ سود کمتر و شرایط اعطای تسهیلات راحت تر و مهم تر از همه تکنولوژی قدیمیشان نسبت به شرکت های مدرن فین‌تک، هستند.در پی فجایع اقتصادی دهه های گذشته و علاوه بر آن ها ظهور حوزه فین‌تک، بانک های سنتی همچنان توانسته اند نقش تعیین کننده خود را در اقتصاد جهانی حفظ کنند ولی بر کسی پوشیده نیست که بانک های سنتی توسط فین‌تک تهدید میشوند. طبق آماری که از سایت Finder.com استخراج شده است، 51 درصد جمعیتی که مورد سوال واقع شده اند، تعامل شخصی با بانک ها را به اکانت های آنلاین ترجیح میدهند و به همین دلیل انتخاب کرده اند که با بانک های سنتی فعلی خود بمانند. از طرف دیگر، فین‌تک و اپلیکیشن های بانکداری جدید، در حال افزایش سهم بازار خود هستند و دارند به سرعت تبدیل به انتخاب اول افراد برای مدیریت مالی میشوند، این مساله تنها برای نسل جدید صدق نمیکند بلکه بسیاری از مشتریان فعلی بانک های سنتی نیز که به هر دلیلی با این بانک ها به مشکل خورده اند اقبال بیشتری به این پدیده نه چندان نوظهور نشان میدهند. بانک ها امروزه به طور مداوم در حال روبرو شدن با چالش های جدید به علت های مختلف شامل افزایش توقع مشتریان، نرخ سود کمتر و شرایط اعطای تسهیلات راحت تر و مهم تر از همه تکنولوژی قدیمیشان نسبت به شرکت های مدرن فین‌تک، هستند. تهدید بانک های سنتی توسط فین‌تک تهدید بانک های سنتی توسط فین‌تک pexels snapwire 37724 300x217

 

طبق مقاله جدید بلومبرگ، پانادمی کوید-۱۹ باعث واضح تر شدن عدم کارآمدی تکنولوژی اکثر بانک ها در اقتصاد کشور های پیشرفته شده است، علاوه بر این مساله، کمبود نیروهای متخصص در این ارگان ها برای حل مشکلات این چنینی نیز به وضوح مشخص است. دلیل اصلی رشد سریع شرکت های فین‌تک با نرخ فعلی تمرکز آنان بر نوآوری است و علاوه بر این، به دلیل عدم وجود زیرساخت های سنگین، این شرکت ها قادر به تطبیق خود با هرشرایط ناگهانی هستند. از آنجایی که در آینده نزدیک تکنولوژی هایی مانند هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی و تکنولوژِی بیوزیستی با دنیای مالی و نحوه مدیریت مالی افراد جامعه گره خواهند خورد، ورود به این حوزه ها برای بانک های سنتی که میخواهند در آینده نیز جزو رهبران بازار حوزه مالی و مدیریت سرمایه باشند ضروری به نظر میرسد.

کسر بزرگی از بانک های سنتی همچنان فاقد زیرساخت و نیروی انسانی لازم برای انجام تحلیل ها و فرآیند های سریع و پرتکرار هستند. یکی از مشکلات اصلی این است که تکنولوژی حال حاضر بانک های بزرگ فاقد توانایی اجرا تحت زمان واقعی یا به اصطلاح Real time میباشند. طبق مقاله ای که در سال ۲۰۱۹ در سایت Financial Express منتشر شد ۴۳ درصد بانک های فعلی همچنان از زبان برنامه نویسی COBOL استفاده میکنند که این زبان در سال ۱۹۵۹ توسعه یافته است! یعنی قبل از اینکه حتی رشته های کامپیوتری در دانشگاه ها تدریس بشوند. یکی از بزرگترین ضعف های این زبان برنامه نویسی این است که عصر اینترنت طراحی نشده است و امروزه تقریبا تمامی فعالیت های انسان ها وابسته با اینترنت میباشد.

دقیقا بخاطر همین تکنولوژِی قدیمی است که بانک های امروزی در حال عقب افتادن از شرکت های مدرن و نوآور فین‌تک میباشند. علاوه بر این مساله بیشتر بانک های سنتی توسط یک سیستم بیوکراسی بسیار پیچیده و ملال آور محدود شده اند. طبق برخی از پیش بینی ها تا سال ۲۰۳۰ چیزی در حدود ۸۰ درصد از بانک های سنتی به مرز انقراض و ورشکستگی کشانده میشوند مگر اینکه در سطوح مدیریتی این ارگان ها انقلابی از جنس نوآوری و تکنولوژی اتفاق بیافتد.

به اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *