Cryptocurrency_logos

رشد رمزارز ها و تغییر نقش بانک ها

در این مقاله به بررسی رشد رمزارزها و تغییر نقش بانک ها در آینده ی نزدیک و دور میپردازیم.

اقتصاددانان سنتی معمولا تفاوت بین پول و روش پرداخت را نادیده میگیرند. دقیقا در این نقطه است که بیت کوین وارد معادلات میشود. مزیت بیت کوین و سایر رمزامرز ها این نیست که ارز دیجیتال هستند چراکه امروزه تقریبا تمامی ارزهای بزرگ دنیا مانند دلار، یورو، ین یا یوان همه تا حدی به دیجیتالی شدن نزدیک شده اند، بلکه مزیت اصلی رمزارزها ارائه یک سیستم جایگزین برای انتقال وجه در برابر سیستم سنتی انتقال میباشد. در واقع میتوان اینطور گفت که انگار تمامی کسانی که از بیت کوین استفاده میکنند، از یک بانک مشترک استفاده میکنند و اگر نیاز باشد که پرداختی صورت بگیرد دیگر نیازی به واسطه های متعدد و پرداخت کارمزد های گوناگون وجود ندارد. اگر همه ی انسان ها در این بانک مرکزی فرضی حسابی داشته باشند، و این حساب ها محدود به مرزهای جغرافیایی و معادلات سیاسی نباشد، این مساله باعث افزایش سرعت، امنیت و عملکرد تراکنش های مالی در سرتاسر دنیا میشود.

اقتصاددانان سنتی معمولا تفاوت بین پول و روش پرداخت را نادیده میگیرند. دقیقا در این نقطه است که بیت کوین وارد معادلات میشود. مزیت بیت کوین و سایر رمزامرز ها این نیست که ارز دیجیتال هستند چراکه امروزه تقریبا تمامی ارزهای بزرگ دنیا مانند دلار، یورو، ین یا یوان همه تا حدی به دیجیتالی شدن نزدیک شده اند، بلکه مزیت اصلی رمزارزها ارائه یک سیستم جایگزین برای انتقال وجه در برابر سیستم سنتی انتقال میباشد. در واقع میتوان اینطور گفت که انگار تمامی کسانی که از بیت کوین استفاده میکنند، از یک بانک مشترک استفاده میکنند و اگر نیاز باشد که پرداختی صورت بگیرد دیگر نیازی به واسطه های متعدد و پرداخت کارمزد های گوناگون وجود ندارد. اگر همه ی انسان ها در این بانک مرکزی فرضی حسابی داشته باشند، و این حساب ها محدود به مرزهای جغرافیایی و معادلات سیاسی نباشد، این مساله باعث افزایش سرعت، امنیت و عملکرد تراکنش های مالی در سرتاسر دنیا میشود. بیت کوین رشد رمزارز ها و تغییر نقش بانک ها Cryptocurrency logos 300x156

آیا شخص شما بیت کوین را با دلار میسنجید یا دلار را با ارزش بیت کوین؟ تعداد بسیار معدودی از اقتصاددانان جهانی معتقدند که بیت کوین باعث فروپاشی ارزهای ملی میشوند، البته که ممکن است حق با آنان باشد چراکه ارزهای سنتی کار خود را نیز به خوبی انجام میدهند.دلار آمریکا و دیگر ارزهای ملی از نظر تاریخی کار خود را به عنوان یک واسط برای معاملات به خوبی انجام داده اند و در اصل این موضوع تنها فاکتور مورد نیاز برای یک ارز رایج میباشد. البته این موضوع بدین معنی نیست که تکنولوژِی های جدید در سیستم مالی ای که ما امروزه با آن آشنا هستیم تغییرات گسترده ای ایجاد نخواهند کرد. تفاوتی که بین پول و روش پرداخت ذکر شد را بخاطر بیاورید، این تفاوت در ارزهای سنتی مانند طلا و یا ارزهای کاغذی بسیار ناچیز است، پرداخت عملا با جابجایی دستی ارز مدنظر از خریدار به فروشنده اتفاق می افتد. اما در عصر جدید تکنولوژِ های مالی، ما هرروز کمتر و کمتر از ارزهای فیزیکی استفاده میکنیم، به جای اینکار، به تراکنش های اینترنتی یا روش های پرداخت با کارت های اعتباری روی آورده ایم. اتفاقی که رمزارزها نیز رقم خواهند زد شاید انتقالی مانند همین انتقال باشد که همه ی ما در طول دهه ی اخیر آن را تجربه کرده ایم. امروزه ما به مبادله ی پول الکترونیکی از طریق کارت های بانکی و اعتباری کاملا عادت کرده ایم، اما در سالیان نه چندان دور، حتی تصور این مساله نیز برای مردم دشوار بود، به همین دلیل است که در ابتدای مقاله گفته شد ارزهایی مانند دلار، ین، یوان و حتی ریال در داخل ایران البته، ارزهای نیمه دیجیتال هستند، اما مشکل این ارزها برای جابجایی نیاز به رابط های فراوان و طی مراحل گوناگون برای انجام تراکنش هاییست که ممکن است هرکسی به آنها نیاز داشته باشد. به طور خلاصه مشکلی که رمزارزها و از جمله بیت کوین حل میکنند، فراهم کردن یک بستر امن، مستقیم و سریع برای انجام تراکنش های مالی از هر نقطه دنیا به دیگر نقطه ی آن بدون پرداخت کارمزد به واسط های گوناگون میباشد.

به اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *