هرچند بیان این موضوع که "داده ها، طلای قرن 21ام هستند" یک کلیشه است، ولی کمتر کسی به این موضوع در این کلیشه توجه کرده است که داده های خام برای تبدیل شدن به طلا، باید تحت یک پروسه داده کاوی یا داده یابی قرار بگیرند. در قلب بیشتر شرکت های امروزی، حجم داده های موجود بیش از حد توان یک انسان برای تحلیل آنها میباشد، و تحلیل این داده ها برای پیشرفت کسب و کار ها حیاتی است، اینجاست که ما به سمت علم داده سوق داده میشویم. این مساله به خصوص در شرایط کنونی دنیا صدق میکند، شرایطی که بیشتر کسب و کار ها دست به دامان تکنولوژی شده اند تا بتوانند سرپا بمانند. تحلیل بیگ دیتا به شرکت هایی این امکان را میدهد که مسائل پیچیده ای مانند تحلیل ریسک را انجام بدهند که پیش از این قادر به این کار نبوده اند. حوزه بیگ دیتا باعث ایجاد یک جهش در زمینه خدمات مالی شده است. تامین کنندگان به طور دائمی در تلاش برای نوآوری و بهبود ابزار هایی که در اختیار مشتریان خود قرار میدهند هستند، در پی ارائه سرویس ها و پشنهادات مختلف در جهت افزایش وفاداری مخاطبان خود هستند و به دنبال افزایش سهم بازار خود نسبت به رقبایشان هستند.

نقش علم داده در تحول حوزه فین‌تک

هرچند بیان این موضوع که “داده ها، طلای قرن ۲۱ام هستند” یک کلیشه است، ولی کمتر کسی به این موضوع در این کلیشه توجه کرده است که داده های خام برای تبدیل شدن به طلا، باید تحت یک پروسه داده کاوی یا داده یابی قرار بگیرند.

در این مقاله قصد داریم تا به بررسی نقش علم داده در تحول حوزه فین‌تک در دهه پیش روی میلادی به طور مختصری بپردازیم.

در قلب بیشتر شرکت های امروزی، حجم داده های موجود بیش از حد توان یک انسان برای تحلیل آنها میباشد، و تحلیل این داده ها برای پیشرفت کسب و کار ها حیاتی است، اینجاست که ما به سمت علم داده سوق داده میشویم.

این مساله به خصوص در شرایط کنونی دنیا صدق میکند، شرایطی که بیشتر کسب و کار ها دست به دامان تکنولوژی شده اند تا بتوانند سرپا بمانند. تحلیل بیگ دیتا به شرکت هایی این امکان را میدهد که مسائل پیچیده ای مانند تحلیل ریسک را انجام بدهند که پیش از این قادر به این کار نبوده اند.

حوزه بیگ دیتا باعث ایجاد یک جهش در زمینه خدمات مالی شده است. تامین کنندگان به طور دائمی در تلاش برای نوآوری و بهبود ابزار هایی که در اختیار مشتریان خود قرار میدهند هستند، در پی ارائه سرویس ها و پشنهادات مختلف در جهت افزایش وفاداری مخاطبان خود هستند و به دنبال افزایش سهم بازار خود نسبت به رقبایشان هستند.

نکته ی کلیدی در این رقابت، استفاده از بیگ دیتا و یادگیری ماشینی است. این تکنولوژی ها ارائه خدمات نامعمول و گرانی مانند محاسبه ریسک سرمایه گذاری های کلان و تحلیل آنان را، با سرعت بیشتر و قیمت مناسبترفراهم میکنند.

هرچند بیان این موضوع که "داده ها، طلای قرن 21ام هستند" یک کلیشه است، ولی کمتر کسی به این موضوع در این کلیشه توجه کرده است که داده های خام برای تبدیل شدن به طلا، باید تحت یک پروسه داده کاوی یا داده یابی قرار بگیرند. در قلب بیشتر شرکت های امروزی، حجم داده های موجود بیش از حد توان یک انسان برای تحلیل آنها میباشد، و تحلیل این داده ها برای پیشرفت کسب و کار ها حیاتی است، اینجاست که ما به سمت علم داده سوق داده میشویم. این مساله به خصوص در شرایط کنونی دنیا صدق میکند، شرایطی که بیشتر کسب و کار ها دست به دامان تکنولوژی شده اند تا بتوانند سرپا بمانند. تحلیل بیگ دیتا به شرکت هایی این امکان را میدهد که مسائل پیچیده ای مانند تحلیل ریسک را انجام بدهند که پیش از این قادر به این کار نبوده اند. حوزه بیگ دیتا باعث ایجاد یک جهش در زمینه خدمات مالی شده است. تامین کنندگان به طور دائمی در تلاش برای نوآوری و بهبود ابزار هایی که در اختیار مشتریان خود قرار میدهند هستند، در پی ارائه سرویس ها و پشنهادات مختلف در جهت افزایش وفاداری مخاطبان خود هستند و به دنبال افزایش سهم بازار خود نسبت به رقبایشان هستند. نکته ی کلیدی در این رقابت، استفاده از بیگ دیتا و یادگیری ماشینی است. این تکنولوژی ها ارائه خدمات نامعمول و گرانی مانند محاسبه ریسک سرمایه گذاری های کلان و تحلیل آنان را، با سرعت بیشتر و قیمت مناسبترفراهم میکنند. نقش علم داده در تحول حوزه فین‌تک نقش علم داده در تحول حوزه فین‌تک big data 3 300x225

فرصت تامین کنندگان خدمات مالی، در کشف بازار های نوپا بیشتر از دیگر بازار ها خوابیده است، چراکه حمایت از این بازار ها در ابتدای کار خود به ندرت صورت میگیرد.

استفاده از بیگ دیتا به طور همزمان با همه گیری و بلوغ تکنولوژی اینترنت اشیا افزایش خواهد یافت. ورود بیگ دیتا در حوزه تکنولوژی گوشی های هوشمند همین حالا هم شروع شده است و با گذشت زمان این نقش پررنگ تر هم خواهد شد.

قدم قابل پیش بینی بعدی برای شرکت های فینتک، سرمایه گذاری ادامه دار در حوزه دپارتمان های علم داده خواهد بود. علم داده و حوزه فین‌تک از اساس با یکدیگر عجین شده اند و این دو تکنولوژی در کنار هم، تا قبل از پایان این دهه میلادی باعث مرگ شیوه سنتی کسب و کار ها میشود.

این موضوع ابتدا در حوزه ردیابی کلاهبرداری های مختلف و تامین امنیت مجازی، با استفاده از جمع آوری دائمی و دقیق داده ها خواهد بود و باعث بوجود آمدن سطح بسیار بالایی از امنیت در این زمینه ها خواهد شد.

در ادامه، تحلیل و آنالیز بیگ دیتا منجر به ایجاد پروفایل های مفصل و دقیق مشتریان، جداسازی دقیق مخاطبان و پیشنهادات مالی شخصی سازی شده زمینه هایی هستند که به کمک تکنولوژی تحلیل بیگ دیتا تا اواخر دهه ۲۰۲۰ میلادی رخ خواهند داد.

در ادامه بیشتر به مبحث بیگ دیتا و علم داده خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید.

به اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *