internet_of_things_2015-100634979-large

اینترنت اشیا صنعتی(IIOT)

اینترنت اشیا صنعتی یا به اختصار IIOT یا انقلاب چهارم صنعتی همه نام هایی هستند که به استفاده از اینترنت اشیا در قالب های کسب و کار های مختلف نسبت داده شده است. مفهوم آن همانند مفهوم اینترنت اشیا برای مصرف کنندگان خانگی آن میباشد ولی تفاوت در اینجا ایجاد میشود که در این مورد هدف استفاده از ترکیبی از سنسور ها، شبکه های وایرلس، بیگ دیتا، هوش مصنوعی و آمار میباشد تا بتوان پروسه های صنعتی را اندازه گیری و بهینه کرد.

اینترنت اشیا صنعتی یا به اختصار IIOT یا انقلاب چهارم صنعتی همه نام هایی هستند که به استفاده از اینترنت اشیا در قالب های کسب و کار های مختلف نسبت داده شده است. مفهوم آن همانند مفهوم اینترنت اشیا برای مصرف کنندگان خانگی آن میباشد ولی تفاوت در اینجا ایجاد میشود که در این مورد هدف استفاده از ترکیبی از سنسور ها، شبکه های وایرلس، بیگ دیتا، هوش مصنوعی و آمار میباشد تا بتوان پروسه های صنعتی را اندازه گیری و بهینه کرد. اینترنت اشیا صنعتی اینترنت اشیا صنعتی(IIOT) internet of things 2015 100634979 large 300x200

اگر این ایده در تمامی قسمت های یک زنجیره تامین و نه تنها چند شرکت خاص به مرحله اجرا برسد، باعث تحویل آنی مواد اولیه و مدیریت دقیق تولید از شروع تا انتها میشود. افزایش بهره وری نیروی کار و کاهش هزینه ها دو هدف اصلی هر شرکتی هستند، ولی اینترنت اشیا صنعتی میتواند چریان های درآمدی جدیدی را برای کسب و کار ها ایجاد کند، به طور مثال به جای فروش یک محصول تنها، مانند یک موتور، تولیدکنندگان میتوانند لوازم مورد نیاز برای نگهداری و تعمیر روتین آن را نیز به فروش برسانند.

اینترنت اشیا به ما قول میدهد که محیط اطراف ما را مانند خانه، دفتر کار و وسایل نقلیه را باهوش تر، قابل اندازه گیری تر و البته پرحرف تر بکند. اسپیکر های هوشمندی مانند آمازون اکو یا گوگل هوم کارهایی مانند پخش موسیقی، تنظیم آلارم و دریافت اطلاعات را راحت تر میکنند. سیستم های امنیت خانگی به ما کمک میکنند تا راحت تر بفهمیم چه اتفاقاتی در درون و بیرون خونه در جریان است، ترموستات های هوشمند به ما در گرمایش یا سرمای خانه هایمان کمک میکند تا قبل از اینکه حتی به منزل خود برگردیم دمای هوا مطابق سلیقه خودمان باشد، و لامپ های هوشمند میتوانند طوری تنظیم شوند تا وقتی که خانه نیستیم به نظر بیاید که در خانه خودمان هستیم.

با نگاهی فراتر از مصرف خانگی برای اینترنت اشیا میفهمیم که استفاده از این تکنولوژی، ماشین های بدون راننده، شهر های هوشمند پتانسیل این را دارند که به طور کامل نحوه استفاده و ساخت فضاهای عمومی شهر ها را تغییر دهند هرچند که بسیار از این نوآوری های میتواند تعارضات جدی با حریم شخصی هر شهروند داشته باشد.

به اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *