نحوه جدیدی از شرکت های ارائه خدمات به وجود آمده اند که میتوانند زنجیره تامین جهانی  را تغییر شکل دهند. شرکت های مجهز به تکنولوژی مالی میتوانند باعث سهولت معامله های بین تولید کننده و تامین کننده های همان شرکت شوند . این شرکت ها به سبب افزایش مهلت پرداختی های قبلی همزمان با سرعت بخشیدن به پرداختی های جدید، سبب ارتقای سرمایه در حال گردش  خریدار و تامین کننده می شوند . از منافع این کار  برای دو طرف میتوان به افزایش نقدینگی و کاهش تنوع در زمان پرداخت ها اشاره کرد . شرکت های چند ملیتی از جمله apple، Colgate، Dell، P&G، Kellogg و Siemens در حال استفاده از شرکت های فین‌تک هستند و از سرمایه هایی از شرکت که در گذشته غیر قابل دسترس بودند، در زنجیره تامین استفاده کنند تا در مارکتینگ بزرگ و جدید رشد مالی خوبی را شاهد باشند علاوه بر آن محصولات جدید را حمایت و توسعه ، امکانات مالی خود را تقویت کنند و سرمایه موجود و قابل دسترس برای کل اکوسیستم تامین افزایش دهند .(استفاده از این شرکت ها،  به تامین کننده ها اجازه میدهد تا به منابع مالی شرکت های چند ملیتی با هزینه کمتر دسترسی پیدا کنند.)

نقش فناوری های فین‌تک در زنجیره تامین

نحوه جدیدی از شرکت های ارائه خدمات به وجود آمده اند که میتوانند زنجیره تامین جهانی  را تغییر شکل دهند. شرکت های مجهز به تکنولوژی مالی میتوانند باعث سهولت معامله های بین تولید کننده و تامین کننده های همان شرکت شوند . این شرکت ها به سبب افزایش مهلت پرداختی های قبلی همزمان با سرعت بخشیدن به پرداختی های جدید، سبب ارتقای سرمایه در حال گردش  خریدار و تامین کننده می شوند . از منافع این کار  برای دو طرف میتوان به افزایش نقدینگی و کاهش تنوع در زمان پرداخت ها اشاره کرد .

شرکت های چند ملیتی از جمله apple، Colgate، Dell، P&G، Kellogg و Siemens در حال استفاده از شرکت های فین‌تک هستند و از سرمایه هایی از شرکت که در گذشته غیر قابل دسترس بودند، در زنجیره تامین استفاده کنند تا در مارکتینگ بزرگ و جدید رشد مالی خوبی را شاهد باشند علاوه بر آن محصولات جدید را حمایت و توسعه ، امکانات مالی خود را تقویت کنند و سرمایه موجود و قابل دسترس برای کل اکوسیستم تامین افزایش دهند .(استفاده از این شرکت ها،  به تامین کننده ها اجازه میدهد تا به منابع مالی شرکت های چند ملیتی با هزینه کمتر دسترسی پیدا کنند.)

نقش فناوری های فین‌تک در زنجیره تامین نقش فناوری های فین‌تک در زنجیره تامین 06 sa fintech 430 300x217

شرکت های  فین‌تک، جز شرکت های اینترنتی هستند که باعث ساده سازی سیستم مالی و کاربردی تر شدن زنجیره تامین می شوند که شامل شرکت هایی جدید مانند  Orbian ، Prime، Revenue، C2FO، Taulia و  Ariba   همزمان با این شرکت ها، عملیات جدیدی توسط شرکت های سنتی راه اندازی شدند از جمله آنها میتوان بهCiti Group, HSBC, BNP Paribasو Deutsche Bank اشاره‌ نمود.

بسیاری از شرکت های فین‌تک  از نوعی پلتفرم نرم افزاری با بیس فضای ابری عمل میکنند و قادر به ساخت سیستم های پرداخت هستند که باعث تلفیق مدیریت خرید و عملکرد حساب های پرداختی می‌شود.

این شرکت ها راه حل یکپارچه  ای   برای ایجاد پروسه ای که با تقاضای خرید شروع و با پرداخت مالی به تامین کننده تمام میشود ارائه میدهند که باعث کاهش  حجم عظیمی از مسئولیت اجرایی این پروسه ها به علت بستن لوپ بین  تهیه محصول  و حساب های پرداختی  و باعث  ایجاد ساختاری که در تسهیل این روند نقش دارد ، می شود .

برای تامین کنندگان ، استفاده از این پلتفرم ها به اندازه اضافه کردن یک اپلیکیشن به موبایل آسان می باشد .

زمانی که یک تامین کننده وارد این پروسه می شود فاکتور اقلام خریداری شده وارد صوتحساب آن فرد می شود و  زنجیره ای از فرآیندها بر روی پلتفرم  فین‌تک   اجرا می شوند . مهم ترین مزیت آن برای این دسته از افراد این است که میتوانند همزمان با انتخاب محصول، پرداختی خود را داشته باشند که مزیت بزرگی می‌باشد مخصوصا زمانی که کارخانه های بزرگ شرایط پرداخت خود را بیشتر میکنند .

در برخی از موارد مبلغ پرداختی در طی دو تا سه روز بعد از خرید محصول وارد حساب تامین کننده ها میشود در حالیکه در روش های سنتی این عملیات ۶۰ ، ۹۰ و یا ۱۲۰ روز طول می کشد .

تامین کننده ها  به شرکت های خریدار تخفیف در مبلغ فاکتور به واسطه هزینه کمتر خریدار میتواند اعمال کند  به عنوان مثال زمانیکه از طریق  خدمات شرکت های فین‌تک  یک تامین کننده قرار است در طی ۱۵  روز آینده مبلغ ۱۰۰۰۰ دلار به صورتحساب آن واریز شود و خریدار  مبلغ خرید خود را ۹۰ روز بعد ازموافقت فاکتور تامین کننده به ثبت  فین‌تک  میرساند. در نتیجه برای خریدار هزینه فاکتور  ۲ درصد است درحالیکه مبلغی که تامین کننده به عنوان کارمزد پرداخت میکند تنها ۴۱ دلار است  درنتیجه  تامین کننده ۹.۹۵۹ دلار از ۱۰۰۰۰ دلار به دست می آورد

شرکت های خریدار به واسطه  پرداختی های دراز مدت سود می برند  که تاثیرات مثبتی بر سرمایه در گردش  آنها دارد  در موارد زیادی مانند شرکت های Procter & Gamble  و Kellogg s  مهلت پرداختی های خود را از  روابط مالی زنجیره تامین تا ۱۲۰ روز اضافه کردند. این قضیه نشان میدهد که سرمایه در حال گردش میتواند در مارکت های جدید رشد و گسترش یابد.

فین‌تک ها  به طور معمول شبیه واسطه های بازرگانی عمل میکند. روابط آنها با  یک شبکه کلی از بانک ها و موسسات مالی به آنها این امکان را میدهد که بهترین راه حل  را برای مشتریان خود پیداکنند.  طریقه مدیریت تراکنش های آن شبیه شرکت های تدارکات واسطه ای میباشد اما این شرکت ها  همانند واسطه های بازرگانی ها قادر به انتخاب  شرکت های  ترابری هستند.

باید در نظر داشت که پلتفرم فین‌تک ها  که چندین بانک را شامل می شود مقدار کمی در ازای خدمات خود دریافت میکنند که سبب شده رقابت در زنجیره تامین مالی افرایش یابد تا به نقطه ای رسیده که کاهش چشم گیری در سود شرکت هایی که قسمت مسئول تامین مالی هستند ایجاد شده است .

به احتمال زیاد این شرکت ها به توسعه و بهبود خدمات خود ادامه خواهند داد برخی از شرکت ها در حال حاضر در حال ایجاد خدمات  زنجیره های تامین مانند تولید و مدیریت ساخت محصولات جدید هستند .

در آینده شرکت های فین‌تک قادر خواهند بود که دامنه خود را به فراتر از تامین مالی گسترش دهند و وارد خدمات زنجیره تامین  همانند تهیه محصول و مدیریت تامین کننده شوند .

در شیوه سنتی مدیریت زنجیره تامین شامل تامین ، تولید و تحویل بوده است اما اکنون این مدیریت در مورد منابع مالی می باشد که  از زنجیره تامین به عنوان مرکزی ارزان استفاده میکنند.

شرکت های فین‌تک در راستای محقق شدن این عملیات فعالیت میکنند و  با گسترش روز افزون آنها در نواحی جدید اهمیت این شرکت های در زنجیره تامین افزایش میابد .

 

 

 

 

 

به اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *