robot

هوش مصنوعی و نقش آن در آینده فین‌تک

شرکت های مالی از طلایه داران استفاده از کامپیوتر ها در حوزه تخصصی خود بودند، از استفاده از داده های نسبی تا امروز که مشتاقانه در انتظار قدم بعدی در حوزه استفاده از تکنولوژی در محاسبات خود هستند. هوش مصنوعی به شرکت های فین‌تک در زمینه حل مشکلات نیروی انسانی، از جمله مساله بازده کمک زیادی میکند. مسابقه ای که در زمینه تکنولوژی محاسبات در دو دهه گذشته شکل گرفته است، مانند هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی، آنالیز داده ها و…، باعث ایجاد انقلاب بزرگی در شرکت های حوزه مالی شده است.

در دوره های ابتدایی بانکداری، کارمندان بانک با توجه به رابطه شخصی ای که با مشتریان و مراجعین خود داشتند در نقش مشاور برای آنان نیز ظاهر میشدند تا به مشتریان کمک کنند که بهترین تصمیم را درخصوص سرمایه خود اتخاذ کنند اما در عصر دیجیتالی کنونی این ارتباط شخصی از بین رفته است. آیا میتوان از تکنولوژی هایی مانند هوش مصنوعی انتظار جبران این خلا را داشت؟ هوش مصنوعی در مراحل گوناگون خود میتواند این ارتباط از دست رفته را بازیابی کند. یادگیری ماشینی میتواند به تحلیل حجم عظیم داده های مشتریان بپردازد و نتیجه ی این تحلیل داده ها مشخص شدن سرویس ها و یا خدماتی است که مشتریان به آن ها نیاز دارند یا حداقل نسبت به آن ها مشتاق هستند. پیدا کردن این دید منحصر به فرد نسبت به یک بازار باعث افزایش درصد رضایت مشتریان یک شرکت میشود و در نهایت باعث افزایش سهم بازار آن شرکت در حوزه تخصصی خود میگردد.

در دوره های ابتدایی بانکداری، کارمندان بانک با توجه به رابطه شخصی ای که با مشتریان و مراجعین خود داشتند در نقش مشاور برای آنان نیز ظاهر میشدند تا به مشتریان کمک کنند که بهترین تصمیم را درخصوص سرمایه خود اتخاذ کنند اما در عصر دیجیتالی کنونی این ارتباط شخصی از بین رفته است. آیا میتوان از تکنولوژی هایی مانند هوش مصنوعی انتظار جبران این خلا را داشت؟ هوش مصنوعی در مراحل گوناگون خود میتواند این ارتباط از دست رفته را بازیابی کند. یادگیری ماشینی میتواند به تحلیل حجم عظیم داده های مشتریان بپردازد و نتیجه ی این تحلیل داده ها مشخص شدن سرویس ها و یا خدماتی است که مشتریان به آن ها نیاز دارند یا حداقل نسبت به آن ها مشتاق هستند. پیدا کردن این دید منحصر به فرد نسبت به یک بازار باعث افزایش درصد رضایت مشتریان یک شرکت میشود و در نهایت باعث افزایش سهم بازار آن شرکت در حوزه تخصصی خود میگردد. هوش مصنوعی هوش مصنوعی و نقش آن در آینده فین‌تک robot 300x200

در این مقاله قصد داریم به طور مشخص تر به کاربرد های احتمالی تکنولوژی هوش مصنوعی در حوزه فین‌تک بپردازیم:

  1. پشتیبانی اتوماتیک از مشتریان

سیستم های پشتیبانی از مشتریان مانند چت های نوشتاری، سیستم های صوتی و یا… میتوانند یک تجربه ی انسانی را در ازای هزینه ی بسیار پایین به مشتریان القا کنند.

  1. تصمیم گیری دقیق

تصمیم گیری از روی تحلیل داده ها با هزینه های پایین تر منجر به پیدایش نوع جدیدی از مدیریت میشود که در آن شرکت هایی مثل شرکت های بیمه و سرمایه گذاری سوالات خود را به جای متخصصان انسانی بازار های مالی از ماشین ها میپرسند. ماشین ها نیز با استفاده از داده هایی که در اختیار دارند به تولید یک پاسخ میپردازند که به رهبران شرکت ها و کارمندان آنان در تصمیم گیری های بهتر کمک میکند.

  1. تشخیص کلاهبرداری

تجهیزات آنالیز،  به جمع کردن داده ها و آنالیز آنان برای تشخیص اعتبار داده های اولیه میپردازند. هوش مصنوعی به یادگیری و نظارت روند عادات کاربران برای شناسایی نشانه های هشدار یا تلاش برای کلاهبرداری میپردازد.

این قابلیت نیز در آینده ی نه چندان دور با قیمتی پایین در اختیار شرکت ها قرار میگیرد و میتواند ریسک ناشی از توطئه های درون سازمانی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

  1. مدیریت سرمایه برای عموم مردم

یکی از اهدافی که هوش مصنوعی به دنبال آن میباشد مدیریت دیجیتالی سرمایه بخشی از جامعه میباشد که در قشر متوسط یا ضعیف مالی قرار میگیرند که این امر باعث کاهش قابل توجه کمیسیون میشود. کیف پول های دیجیتالی ای که توسعه داده میشوند در طول زمان به یادگیری عادات استفاده کننده خود میپردازند. کیف پول های دیجیتالی به کاربران خود پیشنهاد ادامه ی خرج در زمینه ای خاص یا حذف یک هزینه را برای مدیریت مالی و پس انداز مناسب میکنند

شکی نیست که تکنولوژی هوش مصنوعی اهداف بسیار زیادی را برای آینده نشان کرده است و این اهداف به مطالب گفته شده محدود نمیشود و مطالب بیان شده تنها بخش کوچکی از این اهداف را بیان میکند.

به اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *